Grovplanering Läxverkstan Edsbyn
v.37/ Upptakt. För att bli
trygga i gruppen börjar vi med en presentation av LV och varandra. Samtal i
storgrupp om vad vi ska/vill göra tillsammans för att alla från början ska
känna att de kan var med och påverka.
v.38/ Träff med enbart faddrar för att tydligöra deras
uppdrag och ge förutsättningarna för ett gott samarbete.
v.39/ Starta upp de rutiner som kommer att finnas för att
det ska finnas en tydlig struktur på tillfällena: Samling med ”veckans bästa”+
frukt. Uppdelning av läxhjälp (faddrar-barn) och aktivitet.
Aktivitet: Vi Går tipsrundan om oss själva + lekar
(multiarena)
v.40/ För att få in rutinerna är upplägget och ge möjlighet
till resterande faddrar att bli bekanta är veckan identiskt med veckan innan.
v.41/ För att ge möjlighet till egna uttryck i skapandet
delar vi upp barnen så att halva gruppen är med Silja i ateljén. Den andra
halvan drar nytta av att i en liten grupp våga läsa högt ur: Högläsning ur
”Cirkusflickan” tillsammans och prata om det lästa. + öva trolleri trix.
v.42/ Vi bakar
något tillsammans för att öka trivselfaktorn.
v.43/ Introducera något ”cirkusaktigt”. Introduktion att
trolleriboken där läsförståelsen kopplas direkt till trixen man väljer ev.
besök av någon som trollar?
v.44/ Höstlov- uppehåll (inbjudan går ut till bibliotekets
aktiviteter som är inspirerade av v.43)
v.45/ Samma rutiner. Som aktivitet kommer författaren
Camilla Lagerqvist och påbörjar vår saga med oss. Hon lägger fokus på att man
kan vara kreativ även med ord. Att tillsammans bygga upp en handling förstärker
känslan av att vara delaktig i ett sammanhang och en viktig länk i ett
grupparbete.
v.46/ Fortsätta fundera över handlingen tillsammans i
smågrupper och dokumentera muntligt den fortsättning man kommer fram till.
v.47/ Se v.41!Den
andra halvan till Silja. Övriga läser och blir lästa för och börjar rita bilder
till boken.
v.48/ Se v.42!
v.49/ Filmvisning special på Röda kvarn. Alla får bjuda med
någon, för att känna att ”man har ngt att komma med”!
v.50/ Återbesök av Camilla Lagerqvist som hjälper oss göra
slutet på sagan.
v.51/ ”Julmys”, där vi dukar fram efter önskemål… Pyssel och
fika + presentation av vår gemensamt skrivna saga.
våren 2015
V. 4/ Tårta, Anette fyller år! För att bli synligare som
individ och göra det lättare att närma sej de nya gör egna namnskyltar som vi
börjar använda. Dela upp vätte-sagan och planera inför filmen.
V.5/ Itpedagog Niklas från mediecentret i Bollnäs kommer. Han
hjälper oss att bli bekväma med digitala verktyg. Tanken den gången är att filma
valfri scen ur tilldelat kapitel från vätte-sagan med Ipads..
V.6/ Göra klart filmerna. Översätta till andra språk?
V.7/ Önskegång! Spela spel, korsord och bakning?.
V.8/ Fettisdagen. Synliggöra de historiska traditioner som
fortfarande är i bruk (främst i Alfta) genom att göra och äta semlor. I grupper
får man sedan lösa deckargåtan där läsförståelse och klurigheter går hand i
hand Trolleriböckerna som vinst.
V.9/ Hos Silja i ateljén på Vändpunkten.
V. 10/ Sportlov!
V. 11/ ”Arken”, datasalen bokad och krossmedia-konsulenten
från region Gävleborg kommer och lär oss om programmering.
V.12/ ”Arken”, vi hjälps åt (med Susanne?) att använda oss
av det vi lärde oss gången innan.
V.13/ Anna håller fördrag= inställt
V.14/ För att komma i kontakt med att ”nytt” skapande
material blir det Keramikkurs med keramikern Katia Eder (Rädda barnen betalar)
V.15/ Påsklov!
V.16/ En guidad tur på Svenska Fönster Arena. Där en
bandyspelare visar tunt och berättar om bandy och om verksamheten.
V.17/ Vi lånar bilar och åker på en utflykt. Visa på några
”guldkorn” som man kanske inte lätt tar sej till på cykel eller till fots.
V.18/ Hos Silja på Vändpunkten.
V.19/ Sista gången. Cykeltur till ridhuset där vi får hälsa
på hästarna och blir presenterade för verksamheten där. Vernissage på
keramik-utställningen, vi minglar och gör det festligt: barnen som konstnärer i
fokus. Diplom och bokgåva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar